رفع دغدغه تفاوت مرغوبیت جنس چرم طبیعی

کوله پشتی
ژانویه 2, 2022
تولید کیف چرم
تولید کیف چرم
فوریه 6, 2022

در هنگام تماس مشتریان عزیز بابت سفارش کیف چرم طبیعی، همیشه یکی از اولین سوالات،  جنس چرم طبیعی مورد استفاده ی ما در کارگاه می باشد. در این مقاله کمی پیرامون انواع چرم طبیعی و  موارد استفاده آن در مجموعه تولیدی کیف و چرم ملل و نکات و ظرایف انتخاب چرم مناسب با محصول تولیدی توضیح خواهیم داد.

 

انواع چرم طبیعی

چرم طبیعی بر اساس دو ویژگی قابل بررسی است:

1-تقسیم بندی چرم طبیعی بر اساس میزان ضخامت و استحکام

2-تقسیم بندی چرم طبیعی بر اساس شکل ظاهری و نوع دباغی

 

تقسیم بندی چرم طبیعی بر اساس میزان ضخامت و استحکام

چرم سبک:

به چرمی که از پوست حیواناتی مانند بز، بزغاله و بره به دست می آید، چرم سبک میگویند. این چرم به لحاظ ضخامت بسیار نازک است. سطح آن بسیار نرم و ظریف میباشد و به همین دلیل در تولید محصولات چرمی مانند دستکشو کیف پول چرم مورد استفاده قرار میگیرد.

چرم نیمه سنگین:

چرم نیمه سنگین را از پوست شترمرغ و کروکودیل درست میکنند و البته چرم کمیاب و گران قیمتی است. به همین خاطر برای تولید محصولات چرمی لوکس از آن استفاده میکنند.

چرم سنگین:

چرمی که بیشترین کاربرد رو در محصولات تولیدی ما دارد چرم سنگین میباشد که از پوست حیواناتی مانند گاو، گوساله ،گاومیش و … تهیه میشود. این چرم در مقایسه با دو دسته قبل دارای مقاومت و استحکام بسیار بهتری هست و در تولید انواع کیف های اداری و مدیریتی مورد استفاده قرار میگیرد.

در اصل تراکم الیاف چرم بزی، از چرم گاوی بیشتر است و از چرم گوسفندی کمتر. به همین میزان قیمت چرم گاوی حدودا دو برابر قیمت چرم بزی میباشد.

متراکم ترین الیاف را چرم گاو میش دارد. که به علت ضخامت زیاد در تولید چمدان چرم، قنداق تفنگ، زین اسب و … از آن استفاده میشود.

 

تقسیم بندی چرم طبیعی بر اساس شکل ظاهری و نوع دباغی

پوست حیوان با گذشت زمان نرمی و انعطافپذیری خود را از دست میدهد. فاسد میشود و بوی تعفن میگیرد. دباغی مجموعه عملیاتی است که باعث میشود پوست بعد از اینکه رطوبتش را از دست داد فاسد، خشک و شکننده نشود و همچنان مانند پوست تازه لطافت و نرمی خود را حفظ کند.

چرم به دو روش دستی (سنتی) و ماشینی (صنعتی) دباغی میشود. که البته چرم دباغی شده به روش دستی از کیفیت بالاتری به نسبت دباغی ماشینی برخوردار است.

اکنون که با دباغی کمی آشنا شدید  بر اساس شکل ظاهری و نوع دباغی چرم آن را به 10 مدل تقسیم بندی میکنیم:

1-چرم گیاهی

نوعی از چرم را که برای دباغی آن از مواد گیاهی خاص و روغن حیوانی استفاده میکنند، چرم گیاهی مینامند.

این نوع دباغی بهترین نوع دباغی به حساب میاد.

2- چرم ورنی

چرم ورنی چرمی است که ظاهری براق دارد. از پوست گاو و گوساله تهیه میشود و با استفاده از نوعی لاک براق به شکل مورد نظر دباغی میشود. کاربرد این نوع چرم در تولید کیف و کفش میباشد.

3-چرم بروشاو

این چرم نیز دارای سطحی براق میباشد و در اصل میتوان آنرا چرم نیمه ورنی دانست. این چرم نیز هم ردیف چرم ورنی در تولید کیف و کفش مورد استفاده قرار میگیرد.

4-چرم اشبالت

چرم اشبالت از ورقه ورقه کردن لایه میانی پوست حیواناتی مانند گاو و گوسفند تهیه میشود. مقاومت زیادی ندارد و ظاهر آن به شکا پرزدار میباشد.

5 چرم جیر:

چرم جیر از داخلی ترین قسمت پوست حیوان ساخته میشود و به خاطر پرز های نرم و کوتاهی که دارد شبیه مخمل میباشد. این نوع چرم از مقاومت پایینی به نسبت دیگر انواع چرم برخورداره.

6-چرم نبوک

این نوع چرم بر خلاف جیر، از بیرونی ترین لایه پوست تولید میشود. استحکام بسیار بالایی دارد و در مقابل خراش مقاوم است.

7-چرم الگانت یا شبرو

چرم شبرو جزو مرغوب ترین و زیباترین انواع چرم طبیعی محسوب میشود. از بالایی ترین لایه پوست بدست می آید و به خاطر کیفیت بالایی که دارد جزو چرم های لوکس طبقه بندی میشود. این چرم سطحی لطیف و کمی براق دارد.

8-چرم شرانگ

چرم شرانگ از پوست گاو تولید میشود. بافت طبیعی و مقاومی دارد و به دلیل استحکام بالا در تولید کیف و کفش و کمربند مورد استفاده قرار میگیرد.

9-چرم کورو

این چرم سطحی شبیه پوست مار و کوروکودیل دارد. در هنگام دباغی وقتی که پوست در تحت عمل سایش قرار میگیرد، این طرح بر روی آن زده میشود. باعث زیبایی چرم شده و طرفداران زیادی دارد.

10-چرم چاپی

بیشترین مصرف چرم چاپی در دنیای فشن است. طراحان مد علاقه بسیاری به ایجاد نقش و نگارهای مختلف و زیبا بر روی چرم دارند. با این روش چرم از سادگی اولیه فاصله گرفته و برای تولید محصولات لوکس و زیبا محیا میشود. این طرح ها پس از دباغی توسط غلطک هایی که با فرو رفتگی و برجستگی به چرم نقش میدهند، ایجاد میگردد.

 

در این مقاله به صورت مختصر و مفید با انواع چرم طبیعی آشنا شدید. تولیدی کیف و چرم ملل بر اساس کیف سفارشی که میخواهد تولید کند، مناسب ترین نوع چرم طبیعی را انتخاب کرده و از بازار تهیه میکند. مسلما این همه سال تجربه کاری شناخت کامل از خصوصیات و ویژگیهای چرم را به دنبال دارد، که در انتخاب درست نوع چرم و در نهایت مرغوبیت و کیفیت کیف تولید شده نقش بسیار مهمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *